Feeds:
Posts
Comments

Archive for February 25th, 2014

Oleh: Suzardi M {Pakdi}


Jangan beli kereta dulu.

Kes muflis paling banyak di Malaysia disebabkan hutang kereta. Sebab itulah, mentor saya – bukan seorang, tapi dua orang mentor saya sebut perkara yang sama. Kedua-duanya pelabur dan juga orang bisnes yang berjaya. Jadi sudah tentu ia bukan omong-omong kosong.

“Saya lagi suka tengok anak muda macam kamu pakai kereta buruk dulu, asap berkepul-kepul keluar. Mudah nak berjaya orang macam tu.”

Kereta adalah liabiliti. Hutang lapuk. Jangan beli kereta sekiranya kita hanya mampu bayar duit ansuran bulanan, tetapi terlupa kira kos petrol, kos takaful, kos servis, kos maintenance, kos spare part, kos parking, kos tol dan kos-kos lain.

Jangan habiskan 30%-50% duit gaji kita setiap bulan hanya untuk kos kereta. Itulah maksud mentor-mentor saya tu. Kalau buat juga, memang … [isi tempat kosong sendiri]. Tapi kalau lepas saya beritahu hal ini dan nak habiskan juga duit gaji semudah itu, teruskan… tapi jangan emel kepada saya untuk tahu cara-cara keluar dari hutang selepas itu ya.

“Maaflah kalau terasa, tapi itulah hakikatnya. Bukan marah, tapi nasihat.” Kata mentor-mentor saya.

Nak poket tebal pastikan kita faham perkara asas macam ni. Saya sendiri masih menunggang skuter 135c.c kalau masuk KL pagi-pagi hari kerja. Fuh. Cepat & jimat! Saya tak kisah orang nak kata saya orang miskin ke sebab naik skuter buruk je. Hutang saya ada diorang nak tolong bayar?

Tapi ada caranya untuk membeli kereta dengan bijak. Beli kereta tanpa menggunakan duit gaji kita sendiri. Bukan susah. Mahu tak mahu je. Dah la tak pakai duit gaji sendiri, dapat pula simpanan mencecah RM 50,000! Tak mahu ke?

Jom Haria!

Read Full Post »